I bakartagen!


Efter en 12 timmars dag på jobbet med julklappskväll och allt vad det innebär trodde jag ja skulle stupa i säng, men icke. Istället drog jag igång storbak på Körvelgränd efter 22 tiden när jag kom hem. Framåt midnatt hade jag lyckats röra ihop både hallongrottor och vaniljdrömmar, mums! Att dra igång bullbak på det kändes lite overkill, så det fick vänta till imorse istället.



Hallongrottor


Vaniljdrömmar


Är lite trött på vanliga lussekatter och russin i bakverk tillhör inte mina favoriter, så testade att baka Sockerbullar med saffran. Att rekommendera, helt klart!
Saftiga små runda godsaker ; )

Tänkte dela med mig av receptet!

Sockerbullar med saffran

ca 48st (jag fick 60st)
50g jäst
100g smör
5dl mjölk
250g kesella lätt
2 påsar saffran (1gr)
1 1/2dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl (jag tog lite mindre)

Pensling: smält smör och strösocker

 Smula jästen i en degbunke. Smält smör och häll i mjölken, värm till 37grader. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen löst sig. Tillsätt kesella, socker, salt och saffran och den största delen av mjölet. Arbeta degen smidig. Lät jäsa 40min under bakduk.

Arbeta degen på mjölat bakbord och dela till 2 delar. Kavla ut till ca 1cm tjock platta. Tryck ut rundlar med ett glas. Låt jäsa på plåt i ca 40min under bakduk. Sätt på ugnen på 225 grader och grädda bullarna i mitte av ugnen i ca 5-10 min. Låt svalna. Pensla sedan bullarna med smält smör och doppa i strösocker. Sen är det bara att provsmaka! : )

Lycka till!



Sockerbullar med saffran


Imorgon blir det prinsesstårtor som ska fixas, men sedan tror jag att jag har bakat så det räcker för ett tag fram över. Synd bara att jag måste jobba och inte kan deltaga på kalaset....
 Medan bullarna jäste satte jag igång med storstädning, så nu är det bara att forstätta. Skönt med effektivitet!!
Till eftermiddagen väntar kompismys med Lindha & Sandra i Brokind, läängtar!

Ha en bra dag!



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0