Inspiration



Medans köttfärspajen är i ugnen sitter jag och letar insiration till vårt gästrum som snart ska tas i tu med. Detta rum har mest bara använts som förvaring av div saker, en salig röra där inne av verktyg och annat smått och gått som är nödvändigt för renovering. Säkert en och annan ouppackad flyttkartong gömmer sig under allt bråte, undra vad för kul man kan hitta i dem? Eventuellt mitt Mateusporslin som jag inte sett skymten av sen vi flyttade, haha.. Golvet är lagt, och fönsterkarmarna är vitmålade. "Bara" att röjja ut och förbereda för tapetsering!  Det lutar åt en vit/vit randig tapet från Sandbergs, kan nog bli fint! Den måste ju passa in till vår färgglada pappelinamatta som varit i vår ägo i säkert ett helt år, men som bara väntar på att få bli använd! ; )


Detta är den sista etappen i vår husrenovering, skööönt! Sen ska vi bara njuta! Fram till vårkanten i alla fall, sen är det dags för att ta tag i trädgården! Man kanske skulle önska sig ett par gröna fingrar i julklapp ; )

Nu är pajen klar, och för er som behöver lite tips på mat till helgen, kan jag varmt rekommendera denna!

Köttfärspaj med bacon och oliver

Pajdeg:
50g margarin
4 1/2dl mjöl (2dl vetemjöl, 2 1/2dl grahamsmjöl)
2krm salt
2dl mjölk
2tsk bakpulver


Fyllning:
400 g köttfärs
1 gul lök
1/2 pkt bacon, 140 g
smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
2 dl lätt crème fraiche
3 ägg
2 tomater
ca 15 oliver
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Gör pajdegen och tryck ut i en pajform. Skala och hacka löken. Hacka baconet. Bryn färsen i smör i en stor stekpanna. Rör i lök och bacon. Låt allt fräsa i några minuter. Krydda med salt, peppar och oregano. Rör i crème fraiche och låt allt koka ca 5 min. Ta det från värmen. Vispa ihop äggen och rör ner dem i färsen. Häll färsen i pajskalet. Skiva tomaterna och lägg dem och oliverna på färsen. Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en stor god fräsch sallad!

Trevlig helg på er!













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0