Härliga vårdag

Hade hoppats på att kunna vara ute och plantera och göra fint i krukorna idag, för det är ju såååå härligt väder ute! Behöver få vara ute lite idag då jag ofrivilligt tvingats vara inomhus sedan i tis kväll... Stack bort till Viby Handelsträdgård och skulle köpa lite fina blommor, men de hade inte vita panséer! Inte en enda!! Så tji fick jag, det blev inga blommor och ingen plantering heller... Hoppas på morgondagen istället. Då kanske jag är så pass pigg att jag orkar ge mig innåt stan och handla blommor istället.

Fick lägga den lilla energin jag har på att laga lite god lunch istället. Har hittat världens bästa app till min iphone, en "GI-månad" med Paulún. Där finns massa bra tips på frukost, luncher och middagar som jag tänkte vi skulle plöja igenom. Och då är det inte hans "bantningsmenyer" helt utan kolhydrater, utan bra sammansatta måltider med lågt GI, mycket antioxidanter, fibrer, vitaminer, mineraler och så bra fetter som möjligt. Var sjukt smidigt då det bara var att välja vilka menyer man skulle laga, klicka på kundvagnen och sen hade man fått en inköpslista också. Me like : )
Har precis testat första receptet, och det var kanongott. Lite sting i också, mums.



Thaigryta med lövbiff
(2port)

2 pressade vitlöksklyftor
2msk olivolja
300g lövbiff
1 burk kokosmjölk
1/3 aubergine
en knippe salladslök
1/2 burk grön currypasta
1msk fisksås
1/2tsk sambal oelek
halverade körsbärstomater
ett knippe färsk koriander (hackad)
2dl fullkornsris


Gör så här: Fräs vitlöken i olivoljan. Tillsätt den strimlade lövbiffen. Bryn det hastigt. Häll i kokosmjölken, aubergineträningarna, currypastan, fisksåsen, salladslöken, och sambal oeleken. Koka upp och låt sjuda i 7-8min. Tillsätt tomathalvorna och låt sjuda i ytterligare någon minut. Servera med fullkornsriset och ev en sallad. Strö över den grovhackade koriandern.
Smaklig måltid!

Den här rätten var både supergod och snabb att tillaga, 10-15 min. Imorgon ska vi testa en annan rätt, kul med lite nytt på tallriken!
Nu vill jag gå ut en sväng, men vad ska jag göra?! Promenad är inte att tänka på idag, är fortfarande inte helt kry.. Vad gör ni en sån här solig och fin lördag?

Kram på er

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Såg fantastiskt god ut den där thaigrytan.

2011-04-27 @ 15:41:34
URL: http://snickeri-stockholm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0