Kräftsoppa

Jag bjöds på en supergod kräftsoppa hos min fina vän Hanna för ett tag sen, och nu är jag helt fast. Har aldrig ätit någon godare soppa. Så den fick det bli ikväll. Mums.



Här kommer receptet för den som vill testa. Är nog inte helt enligt originalreceptet, men såhär brukar jag göra.

KRÄFTSOPPA
Smör
2st rivna morötter
5dl Grädde
5dl vatten
250g Kräftost
Kräftstjärtar
2 tärningar fiskbuljong
Färsk dill
Salt&peppar
Cayennpeppar


Riv morötterna och bryn i smöret. Tillsätt grädde och vatten. Lägg i fiskbuljongen och låt koka upp. Jag brukar krydda med lite havssalt, peppar och cayenpeppar. Tillsätt sedan kräftsmöret och låt småkoka en liten stund till. Till sist häller du i kräftstjärtarna så dem blir varma. Strö över dill och servera genast.

Lycka Till!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Mums! Det såg inte alls dumt ut! Jag har inte kollat direkt hur många pass jag har kvar men det kan nog bli tufft gör min del att klara det också! Om det inte räknas som träningspass att snyta sig hela dagarna ;) hoppas ditt inte bryter ut mer så att du blir sängliggandes, utan att det ger med sig snart! Krya på dig! Kraaamar!

2011-12-21 @ 10:21:26
URL: http://enannandelavmig.blogg.se/
Postat av: Lotta

Åh, det låter ju hur gott som helst, det är sååå synd att N är allergisk! Kräftstjärtar har blivit min favorit de senaste månaderna!

2011-12-21 @ 15:13:18
URL: http://blondiielotta.blogg.se/
Postat av: Emilie

MUMS! Ungefär den där gör jag också.. men utan grädden (creme fraiche istället) och cayenpepparn! Underbart god :)

Hoppas du mår bra och jag får passa på att önska en riktigt god jul också! Stor kram

2011-12-22 @ 10:17:36
URL: http://www.ensidaomallt.se/Emilie

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0