Nybakat

Här hemma doftar det nybakat, lovely! Har precis tagit ut första plåten från ugnen och kunde inte hålla mig länge från att provsmaka. Oj oj vilka frallor! Krispiga på ytan, saftiga innuti. Finns det något godare än nybakat?
Längtar redan till frukosten imorgon ;)


Brödpåse från Stelton

Dinkelfrallor
(12stora eller 20små)

6dl ljummet vatten
50g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
10dl dinkelsikt
2,5dl fullkornsdinkel
1 dl havrekli

Ev.
1dl solrosfrö
1/2 dl krossat linfrö
1/2dl psylliumfrö


Häll det ljumna vattnen i en bunke och lös upp jästen. Tillsätt salt och honung och blanda väl. Om du vill ha frö i frallorna ska du blanda i det nu. Sedan tillsätter du mjöl och arbetar degen i minst 10min. Degen ska vara kladdig och nätt och jämt släppa bunkens kant. Låt degen jäsa under bakduk i 1h.

Täck 2 plåtar med bakplåtspapper och strö dinkelmjöl över bordet. Tryck försiktigt ut degen med händerna till en rektangel. Skär degen i fyra remsor och dela sedan dessa i 3 eller 5 delar. Lägg över bitarna på plåten och låt jäsa ytterligare 1h.

Grädda sedan i ugnen på 225grader i 15-25 min beroende på stora eller små frallor. Släng in 1dl vatten på ugnsbotten då du sätter in plåtarna. Låt bröden svalna invirade i en handduk.

Lycka Till!

Kommentarer
Postat av: EMMA

SER SUPERGOTT UT!!!!!

MÅSTE JAG TESTA!!!!

2011-06-15 @ 00:00:50
URL: http://emmakarin.webblogg.se/
Postat av: Fru Jensen

Tack snälla du, vad gullig du är!



Kram Johanna

2011-06-15 @ 11:35:54
URL: http://fru-jensen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0