Fudgekakor


Idag skulle mamma&pappa komma hit på lite fika. Passade på att testa en ny smarrig kaka, Fudgekaka. Mäktig sak, men farligt god : ) Som en kladdkaka med krämig chokladkola ovanpå. Fick mycket väl godkänt av oss alla. Skickade med D ett gäng till jobbet, dessa är svåra att låta bli om de finns i frysen.. Tur att man bara kan ta en liten bit åt gången.. ; ) Här kommer receptet:



Fudgekakor

Botten:
300g smör
4 1/2dl socker
3 ägg
1 1/2dl kakao
6tsk vaniljsocker
3dl vetemjöl
1 1/2tsk bakpulver

Glasyr:
3dl grädde
3dl socker
3msk ljus sirap
150g mörk choklad
150s smör

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Blanda ägg och socker poröst. Tillsätt resten av ingredienserna och häll på det smälta smöret. Rör tills du får en jämn smet. Klä en långpanna med smörat bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda i ugnen på 200-250grader i ca 15-20min (beroende på hur kladdig du vill ha den)

Nu till glasyren. Häll i grädde, socker och sirap i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar, ca 15min. Bryt chokladen i bitar och häll i. Ta kastrullen från plattan och klicka i smöret och blanda till det smälter. Häll glasyren över den gräddade kakan. Ställ kakan kallt så glasyren stelnar.

Klar att servera!
Jag serverade med vispad grädde, vilket var jättegott. Kommer nog nästa gång att ha några syrliga bär eller liknande till för att bryta lite mot det söta.
En supergod kaka som jag tror går hem hos dem flesta!



Jag använde Marabou mörk choklad, kommer nog testa 70% choklad nästa gång för att få lite mer sting i glasyren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0